Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrepjece vuggestuen

 

Velkommen til vuggestuen i Murergården

Med denne pjece vil vi gerne byde velkommen til vores vuggestue, der er en del af den integrerede institution Murergården. Vuggestuen består af 3 stuer. Lopperne med 8 børn i alderen 0 – 1½ år og Bøllestuen og Troldestuen med 10 børn i alderen 1½ til 3 år. Der er som hovedregel tilknyttet 2 pædagoger og en pædagogmedhjælper til hver stue.

At starte i vuggestuen

Det er en kort, men meget vigtig periode af jeres og jeres barns tid her i institutionen. For os er det også en vigtig periode, og vi forsøger at gøre alt for, at indkøringen – som vi kalder det - bliver så tryg og positiv som mulig for barnet, men også for jer forældre. Vi ved godt, at det kan være svært, en svær tid med mange modsatrettede følelser.

Mange er glade for endelig at have fået institutionsplads, og samtidig er det bare så svært at overlade sit kæreste eje til andre. I glæder jer måske på jeres barns vegne til, at han eller hun skal til at lære andre børn og voksne at kende, og samtidig er det måske svært for jer ikke at kunne være en del af hele barnets liv.

Nogle af jer nærer måske en vis frygt for institutioner og myndigheder, der vurderer og bedømmer jer og jeres barn. Andre af jer har måske selv nogle dårlige erfaringer med institutioner, fra I var børn eller fra jeres arbejdsliv, og andre igen vil have positive erfaringer med institutionsverdenen.

Vi kan ikke love jer en indkøring uden tårer, og de fleste af jer må gå den tunge gang ud af døren fra stuen med jeres barns hjerteskærende gråd i ørerne og høre gråden fortsætte bag den lukkede dør. Men vi kan love jer, at vi gør vores bedste for, at jeres barn falder godt til i vuggestuen.

For at det skal blive så godt for jeres barn som muligt, er det vigtigt vi taler sammen og sammen tolker barnets signaler og barnets behov. Det er også vigtigt, at I får talt med personalet om jeres følelser, behov og tvivl i denne periode. Vi kan ikke gætte, hvordan I har det, eller hvad I synes. Så tal med os.

Vi ved fra forældre, at nogle af de vigtigste elementer i denne indkøringsproces er lydhørhed, dialog, ærlighed og synlighed. For os betyder det:

  • At vi har tid til at lytte til jeres bekymring og tale med jer om det, også hvis der er noget I er utilfredse med.
  • At vi er ærlige om, hvordan jeres barn har haft det, også selv om barnet har været ked af det.
  • At vi fortæller jer om, hvordan vi gør, og hvad vi synes.

 

Vi har været i dialog med nye forældre om deres oplevelser i forbindelse med start i institutionen. Forældrenes beskrivelser har givet os et værdifuldt indblik i de følelser og tanker, der rør sig i én, når ens barn starter institution. Dette afsnit er bygget på forældrenes udsagn, og vi siger tusind tak for bidraget.

 

Praktiske oplysninger vedrørende børn

Kostpolitik

Vi har i Murergården, i samarbejde med forældrene, på baggrund af sundhedsstyrelsens anbefalinger, to oplæg fra ernæringskonsulent Kirsten Mikkelsen Ravnbøl på forældremøder, og lidt ”sund fornuft” udarbejdet en kostpolitik.

Børnene skal have en sund og varieret kost, som sikrer en jævn forbrænding dagen igennem. Det giver overskud til at deltage aktivt i hverdagen og er en vigtig forudsætning for, at børnene kan udvikle sig og lære noget.

Vi vil gøre vores for at bidrage til, at børnene får gode madvaner. Vi ved at gode madvaner, sund og varieret kost er med til at sikre et godt helbred, forebyggelse af sygdomme, og at børnene trives både fysisk og psykisk.

Bemærk at dette er en kostpolitik, ikke en sukkerpolitik.

Sundhedsstyrelsen anbefaler bl.a. at:

  • Spise 3 hovedmåltider og 2 – 3 sunde mellemmåltider.
  • Give tilbud om et måltid, med 2 – 2½ timers mellemrum.
  • Børn fra 1 år højst får ½ l mælk/mælkeprodukter i døgnet.
  • Børn under 3 år, ikke får søde drikke dvs. saft, frugt, juice, sodavand, kakao o. lign.
  • Sukker og søde sager, kager, slik, div. frugt yoghurt, mm. begrænses til et absolut minimum.
  • Børn under 3 år ikke bør spise mere end 50 g rosiner om ugen. (gælder ikke for anden tørret frugt).
  • Slukke tørsten i vand og lære barnet, at det er dejligt at drikke vand.

 

I Murergården har vi ikke en nul-sukker politik, men børnene bliver ikke tilbudt nogen former for slik, chips eller kage i hverdagen. Vi tilbyder heller ikke saft, kakao, sodavand, juice og lignende.

Vi vil gerne overlade ”sukkerregnskabet” til Jer forældre.

Til morgenmaden serverer vi mælk og vand. Til de øvrige måltider kun vand.

Børnene får ikke rosiner i institutionen. Ifølge Sundhedsstyrelsens anbefalinger bør små børn under 3 år, ikke spise mere end højst 50g rosiner om ugen. Det regnskab vil vi også gerne overlade til jer forældre.

Ingen regler uden undtagelser:

  • Når køkkenet serverer råkost er der nogle gange rosiner i.
  • Til julearrangementer og de fælles fester vi afholder i institutionen, må vi godt spise kager og andet sødt.
  • Til fastelavn er der popkorn i tønden.
  • Når vi er på bondegårdstur spiser vi bondemand Lars´ hjemmebagte økologiske brød med økologisk smør, marmelade og nyslynget honning og drikker hjemmepresset æblemost eller saftevand.
  • Køkkenpersonalet laver indimellem en lille ”snack” til os om eftermiddagen. Hvis det er en sød en, bliver den sødet med lidt honning, tørret eller frisk frugt og altid suppleret med groft brød eller rugbrød. (Børn under 1 år får ikke honning).
  • Køkkenpersonalet laver hjemmelavet syltetøj, med et minimum af sukker i. Det serverer vi til morgenmaden, og en gang imellem til vores brød om eftermiddagen, i begrænsede mængder.

 

 

Er du blevet nysgerrig kan du jo prøve bogen udgivet af sundhedsstyrelsen: ”Mad til spædbørn og småbørn – fra skemad til familiemad”. Den kan erhverves på www.sundhedsoplysning.dk og er faktisk god information og inspiration. Du kan desuden checke web-adresser som www.sst.dk (sundhedsstyrelsen) eller www.altomkost.dk (fødevarestyrelsens hjemmeside om bl.a. sund kost).

(Se i øvrigt afsnittene om forplejning, festlige lejligheder og fester m.m.)

 

Forplejning

Vi bestræber os på at holde Københavns kommunes målsætning om 90% økologi i offentlige køkkener.

Morgenmad:

Vi tilbyder morgenmad mellem kl. 7.00 og 8.00 bestående af cornflakes, havregryn, evt. havregrød, groft brød/boller, rugbrød, smør, ost, hjemmelavet syltetøj og frisk frugt. Dertil serveres mælk og vand.

Mellemmåltid om formiddagen:

Hver dag ca. kl. 9.30 holder vi samling og spiser frugt, evt. klapsammen rugbrødsmadder med smør, hummus eller friskost.

Frokost:

Vi får serveret mad hver dag kl. 11. Tirsdag er fast ”smør selv dag” med rugbrød og div. pålæg. Fredag er fast ”suppedag”. De øvrige dage står der kød, fjerkræ, fiske – og vegetarretter med grove grøntsager, kartofler, ris, fuldkornspasta eller brød på menuen, og en gang imellem grød. Køkkenpersonalet sammensætter måltiderne på en ernæringsrigtig måde og med årstidens råvarer. Dagens ret bliver skrevet på whiteboard tavlen ved køkkenet. Der bliver ikke serveret svinekød i institutionen. I det omfang det er muligt, er alt kød vi spiser, halalslagtet. Til frokosten drikker vi vand.

Madpakker:

Når vi tager på længere ture skal børnene medbringe en madpakke hjemmefra. Det må gerne være klapsammen rugbrødsmadder med pålæg, der ikke splatter for meget ud og ”gnave grønt”. Madpakken må ikke indeholde slik, div. yoghurt produkter, mælkesnitter, div. kage, kiks og drikkevarer (vi sørger altid for vand og drikkekrus til turen). I vil støde på begrebet ”tur madpakke” i løbet af vuggestue tiden. Det betyder en madpakke som ovenfor beskrevet, i en plastikpose med navn på.

Mellemmåltid om eftermiddagen:

Mellem kl. 14 og 15 spiser vi frugt og hjemmebagt brød eller rugbrød. Der kan fx komme hummus, friskost, fiskepålæg eller smør på brødet. Dertil drikker vi vand. En gang imellem laver køkkenpersonalet en lille ret eller sund snack til os om eftermiddagen. Og en gang imellem putter vi syltetøj på brødet.

Frugt:

Børnene skal selv have et stykke frugt med hver dag. Frugten indgår i en fælles pulje på stuen og bliver skåret ud og lagt på fade. Frugt kan også være grøntsager, der egner sig til at blive spist rå, eller lidt tørret frugt (dog ikke rosiner).

 

Festlige lejligheder

Fødselsdage

Vi fejrer gerne barnets fødselsdag i vuggestuen. Vi dækker fint fødselsdagsbord, synger, råber hurra og spiser, hvad I har medbragt. I er naturligvis velkomne til at deltage. Nogle familier vælger at invitere stuen hjem, det er børnene også glade for. Det er en god idé, at tale med barnet i forvejen, så I ved, hvad barnet måtte ønske og forvente sig af dagen.

Fødselsdagsbarnet kan fx medbringe boller eller ”spændende” frugt og måske tørret frugt (ikke rosiner). I forældre kan evt. komme og skære/tilberede frugten på en sjov/anderledes måde, ellers anretter vi et frugtfad.

Når vi holder fødselsdag, spiser vi ikke kage, chips, slik, saft, sodavand, kakao mv. Hvis I er i tvivl eller har brug for lidt inspiration, så spørg personalet.

Holdes fødselsdagen hjemme kan forældrene vælge at servere frokost, eller børnene kan have madpakke med. Når vi kommer hjem til jer, til fødselsdag, gælder det samme som i institutionen: ingen kage, slik, chips, saft, sodavand eller kakao, og vi henstiller til, at I tager hensyn til de børn, der fx ikke spiser svinekød.

 

Afslutning for børnene:

Se under fødselsdage.

 

Forældrekaffe:

Stuerne holder forældrekaffe ca. en gang om måneden fra kl. 15 – 16.30.

Forældrekaffe er ment som en forlænget afhentning af barnet, hvor I har mulighed for at tale med de andre forældre fra stuen. Til forældrekaffen kan der serveres boller, brød og/eller frugt og grønt. Dertil får børnene vand, og forældrene får kaffe og te.

(Se også forældrekaffe under fester m.m.).

 

Andre festlige lejligheder:

  • Sommerfest
  • Lygtefest
  • Julefest med forældre
  • Julefest i salen: Vi holder en lille julefest, hvor børn fra vuggestuen, børnehaven og personalet samles oppe i salen kl. 10. Vi danser om juletræet, synger julesange og leger sanglege. Nissefar og nissemor banker på og byder på pebernødder. Bagefter går vi hver til sit og spiser risengrød til frokost.
  • Børnejulefrokost: Vi holder julefrokost i vuggestuen. Børnene medbringer hver en ret til det fælles frokostbord, vi sørger for brød, smør, remoulade og mayonnaise. Der bliver hængt en liste op på stuerne, hvor I kan skrive, hvad I medbringer.

(Se også fester mm. samt aktivitetskalenderen)

 

Sygdom

Vi modtager ikke syge børn i institutionen, og det er os, der vurderer, om barnet kan modtages i vuggestuen.

Barnet skal være feberfrit og i stand til at følge dagligdagen med 7-9 andre børn som normalt, for at vi kan tage imod det. Hvis jeres barn bliver syg, mens det er i institutionen, vil vi naturligvis kontakte jer, og vi forventer at barnet bliver hentet indenfor kort tid. Sørg altid for, at der er et telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med jer.

Hvis barnet har været udsat for smitte af fx en børnesygdom, skal personalet underrettes. Har barnet meningitis eller har været udsat for meningitis smitte, skal personalet underrettes omgående.

Medicin må ikke uddeles af personalet, med mindre det drejer sig om livsvigtig medicin pga. en kronisk sygdom. I kan da få en særaftale med personalet.

 

Billeder af børnene

Vi fotograferer ofte børnene. I hverdagssituationer, på legepladsen, og når vi er på tur. Mange af billederne hænger vi op på stuen, så både vi og I kan tale med børnene om, hvad vi laver. Når barnet stopper i vuggestuen, får barnet en lille bog med sig med billeder fra vuggestuelivet. På billederne vil der optræde andre børn end netop Jeres, ligesom Jeres barn sandsynligvis også vil optræde i andre børns bøger.

 

Rytmik

Bøllestuen har rytmik i salen hver onsdag. Troldestuen hver mandag. Lopperne om fredagen. Loppernes ældste børn deltager nogle gange i rytmik med Bølle-/Troldestuen sammen med en voksen fra loppestuen.  

 

Turdag

Bøllestuen har turdag hver torsdag, Troldestuen har hver onsdag. Følg med på stuens opslagstavler. Lopperne har ingen fast turdag, men kommer afsted på tur i nærområdet mindst en gang om ugen. Som udgangspunkt skal børnene have madpakker med, i en plasticpose med navn på, og I skal have afleveret og sagt farvel til Jeres barn senest kl. 9.15, hvor der er afgang.

 

Regntøj og skiftetøj

Jeres barn har et lille skab på badeværelset, hvor I kan lægge skiftetøj. Det er vigtigt med mindst et sæt tøj fra yderst til inderst. Barnets garderobe skal indeholde regntøj, gummistøvler og hjemmesko. Hvis der er navn i tøjet, er det nemt for os og jer at finde det igen, hvis det er blevet væk. Hvis I låner vuggestuens tøj, bedes I huske at aflevere det tilbage igen. Det er en god idé også at have en fleecetrøje liggende, som barnet kan sove i.

 

 

Praktiske oplysninger vedrørende forældre

Forældrerådet

Forældrerådet mødes mindst 4 gange om året. Forældrerådet er sammensat af ”et overvejende flertal af forældrerepræsentanter og et antal medarbejderrepræsentanter.” Vi opfordrer til, at der vælges min. en forælder fra hver stue. Forældrerepræsentanter er valgt for to år ad gangen.   

Rådet kan udpege en formand. Den forældrerepræsentant, som er blevet valgt til at sidde i forældrebestyrelsen er automatisk medlem af rådet. I Murergården har vi valgt at der sidder én medarbejderrepræsentant fra hver afdeling. Vi har valgt, at det er teamkoordinatorerne, der deltager. Valg til forældreråd og -bestyrelsen finder sted på forældremødet i efteråret. Institutionens leder er ikke medlem af rådet, men skal på møderne fungere som sekretær.

 

Forældrerådets opgave er at fastsætte de overordnede principper for institutionens virke indenfor de mål og rammer, som er fastsat af klyngen og kommunen. Det vil sige, at rådet har kompetence til at fastsætte principperne for institutionens aktiviteter. Det er lederens opgave at udmønte de principper som rådet har fastlagt.

 

Basispladser

I institutionen har vi mulighed for, specielt, at støtte enkelte børn, der har nogle vanskeligheder, de har brug for støtte til at håndtere. I institutionen har vi seks pladser til rådighed. Den endelige bevilling af en basisplads foretages af Københavns kommune.

 

Samtaler

Vi vil afholde mindst en samtale, med Jer forældre, mens barnet går i vuggestuen. Hvis der er behov for det, vil vi også holde en samtale, når tiden for børnehavestart nærmer sig. I er naturligvis altid velkomne til at bede om en samtale, ligesom vi vil kontakte jer, hvis der er noget vedr. barnets udvikling eller trivsel, vi ønsker at drøfte med Jer.

 

Aflevering af barnet

Når barnet går hos Lopperne, kan I aflevere Jeres barn, når det passer ind i barnets eller Jeres rytme. Hvis I afleverer barnet inden kl. 8, kan vi desværre ikke love, at der er en voksen fra stuen.

Fra kl.8.00 vil der som udgangspunkt være en voksen fra hver stue.

Går barnet på Bølle- eller Troldestuen, vil vi gerne have, at I har afleveret og sagt farvel til barnet inden kl. 9.30, hvor vi holder samling. Kan I ikke nå det, vil vi gerne have, at I først kommer kl. 9.50.

Hvis I ved, I er forsinkede, må I meget gerne ringe til os.

Alle stuer har en tavle med alle børns navne. Vi vil gerne have, at I skriver på den hver dag, når I kommer. I skal skrive, hvad tid barnet er kommet, ”lave en aftale med Jeres barn” og skrive, hvad tid I henter. I skal også skrive, hvor længe barnet har sovet om natten. Hos Lopperne kan I også skrive, hvordan barnet har spist hjemme.

 

Afhentning af barnet

Hvis der er andre personer end jer (fx bedsteforældre, venner eller andre), der afhenter barnet, skal I give os besked, inden barnet bliver hentet. Vi udleverer ikke barnet til andre end Jer forældre, med mindre det er aftalt. Som udgangspunkt forventer vi, at det er forældrene, der henter barnet hver dag og som udgangspunkt vil der altid være en voksen fra barnets stue indtil kl. 17.00.

Når vi er på legepladsen, er det vigtigt, at I siger farvel til den voksne fra barnets stue, så vi ikke pludselig står og ”mangler” et barn, fordi vi ikke har set, at I er gået.

 

Vikarer

I må forvente, at der af og til er en vikar på stuen i stedet for det faste personale, både når I afleverer og henter Jeres barn. Selvom vi har et lavt sygefravær, bliver det faste personale syge ind i mellem, eller vi deltager i div. møder, kurser og uddannelsesforløb. Personalet har nogle opgaver udover at være sammen med børnene, det kan kræve en vikar.

Vi har i en årrække benyttet de samme vikarer, nogle af dem har været fastansatte, men er startet på uddannelse eller rejser ud i verden. De kender de fleste børn (også selv om I ikke kender vikarerne), og de kender institutionen og personalet. Der kommer heldigvis også nye til. Der bliver indhentet børne- og straffeattester inden en ny vikar starter. Vi taler altid ”ansigt til ansigt” med nye vikarer, inden de starter, og vi har tillid til, at de kan klare opgaven. Tag godt imod dem!

 

Forældremøder

Vi afholder to forældremøder om året: Et om foråret, hvor vuggestuen og børnehaven er samlet. På dette møde taler vi om emner, der er relevante for den aktuelle børne- og forældregruppe.

Om efteråret holder hele institutionen forældremøde. På dette møde er der valg til forældreråd og -bestyrelse. Vi mødes i salen og hører forældrerådets beretning for året, der er gået og forældrene vælger deres repræsentant til forældrebestyrelsen. Derefter går vi ud i de enkelte afdelinger, hvor der bliver valgt repræsentanter til forældrerådet.

 

 

Fester og andre arrangementer

Sommerfest

Hvert år i juni, holder vi sommerfest, hvor vi fester med forældre, børn og hvem, I måtte invitere med. I medbringer kød til grillen, og vi sørger for salat og flutes. Der kan købes kaffe, te, kage, juice og vand. Nogle år optræder vuggestuen på scenen, og der vil være forskellige boder. Festen varer fra kl. 16.00 - 19.00. Ca. 18.30 begynder vi så småt at hjælpe hinanden med at rydde op.

 

Lygtefest

Fælles med børnehaven vil vi i den mørke tid holde lygtefest på legepladsen fra kl. 16.00 – 17.00. Det er som regel midt i november. Lygtefesten er ment som en slags forældrekaffe, hvor legepladsen vil være oplyst af levende lys og lygter som børnene har lavet. Vi serverer varm kakao og kanelboller.  

 

Julefest

I december holder vi julefest for børn og forældre. Børnene har bagt eller lavet konfekt, og der vil være saft, kaffe, te og æbleskiver. Julefesten afsluttes med besøg af julemænd med godteposer og fællessang og dans omkring juletræet i gården (lidt afhængigt af vejret). Julefesten varer fra kl. 15.30 - 17.00.

 

Forældrekaffe

Afholdes ca. 1 gang om måneden på de enkelte stuer. Vi sørger for kaffe, te og vand, og det kan være Jer forældre der, på skift, sørger for at medbringe fx brød, boller eller frugt til forældrekaffen. Der hænger opslag på stuerne, hvor I kan skrive Jer på, når I synes, det er Jeres tur. (udgifterne til div. indkøb refunderes ved bon).

Meningen med forældrekaffe er, at I får lejlighed til at tale med andre forældre og børn på stuen, lære dem at kende og se Jeres eget barn sammen med dets kammerater. Kl. 16.30 slutter arrangementet, og vi forventer at alle hjælper med oprydningen.

Vi håber, I har lyst til at deltage

 

Giv en hånd

I vil opleve, at vi indimellem beder om ”en hjælpende hånd” fx til div. arrangementer. Stuens personale vil tale med Jer om, hvad vi behøver hjælp til eller sætte et opslag op, hvor I kan skrive Jer på, hvis I har mulighed for at bidrage. Tre årligt tilbagevendende arrangementer er:

Sommerfest

  • Hjælpe til i køkkenet med at lave salat mv. Fra kl. 14.00
  • Bage kage

Julefest

  • Hjælpe til i køkkenet med kaffe, te, saft og æbleskiver. Fra kl. 14.00.
  • Lave godteposer, i samarbejde med forældre fra de andre stuer

 

Børnejulefrokost

  • Alle børn medbringer en lille ret, til den fælles ”julefrokostbuffet”.

 

 

Børnehavestart

Når barnet er ca. 3 år, er det tid til at starte i børnehaven.

Vores børnehave består af to grupper: Rød Stue og Løverne, med ca. 18 børn på hver stue. Vi vil, i god tid, introducere barnet til børnehaven, ligesom vi vil informere Jer om, hvornår barnet skal rykke. Oplysning om, hvilken stue barnet skal gå på, kan I få med ret kort varsel (ca. 14 dage).

Når ”tid og sted” er fastsat, vil børnehaven lægge en indkøringsseddel i barnets garderobe. Vi vil opfordre Jer til at tale med den voksne, der skal stå for ”indkøringen” og se barnets nye stue, inden barnet starter. Vil I vide mere, spørger I blot på barnets stue.

(Se også afsnittet om børnehave i udviklingsplanen).  

 

Udmeldelse af institutionen

Skal dit barn meldes ud af institutionen, skal det ske med mindst en måneds varsel. Udmeldelsen skal være skriftlig og kan ske fra den 1. eller den 15. i hver måned. Du kan få en blanket på barnets stue eller på kontoret. Blanketten i underskrevet stand er din sikkerhed for, at du ikke bliver opkrævet betaling for en periode, hvor dit barn ikke har gået i institutionen. Hvis du ønsker overflytning til en anden institution, skal du kontakte pladsanvisningen.

 

 

Praktiske oplysninger vedrørende personalet

Normering

På stuerne er der ansat tre medarbejdere. På alle stuer er der 100 personaletimer til rådighed pr. uge. Med disse timer forsøger vi at dække dagen ind og som udgangspunkt, vil der være tre voksne om formiddagen og to om eftermiddagen. Undertiden vil der også være ungjobbere, unge fra beskæftigelsesprojekter eller skolepraktikanter på stuerne. Vores normering er afpasset efter, at børnene også afholder de obligatoriske ferieuger, 5 uger pr. år.

 

Ferier, vikarer og sygdom

Personalet holder hvert år ferie i skolernes sommerferie. Det drejer sig om 3 eller 4 uger. Der er ikke vikardækning for ferier, så derfor beder vi jer om, i god tid, at meddele, hvornår I holder sommerferie. Det giver os mulighed for at planlægge perioden mest hensigtsmæssigt.

Da der, som nævnt ovenfor, ikke er vikardækning for personalets ferie, opfordrer vi jer til, at afholde min. 3 ugers sommerferie.

Hver stue har 200 timer til vikardækning pr. år, som går til dækning af ferier, sygdom, kurser etc. Derfor kan det forekomme, at det ikke altid er det faste personale fra stuen, som er til stede, når I bringer og henter jeres barn. Det kan også blive nødvendigt for os at opfordre jer til at hente jeres børn tidligere, hvis der er sygdom blandt personalet.

 

Tavshedspligt

Alle ansatte i institutionen er omfattet af tavshedspligt, og vi må ikke videregive oplysninger om jeres private forhold uden jeres tilladelse.

 

Underretningspligt

Samtidig er vi også omfattet af en skærpet underretningspligt. Den pålægger os at underrette de sociale myndigheder, hvis vi bliver bekendt med forhold, der måtte give formodning om, at barnet har behov for social bistand.

 

Alkoholpolitik.

I institutionen har vi en alkoholpolitik. Det betyder, at vi har arbejdet med alkoholproblematikker i børnefamilier, og hvordan voksnes alkoholproblemer påvirker børns hverdag. Vi taler med det enkelte barn om dets oplevelser. Det er vores intention at hjælpe barnet til en forståelse af, at det ikke er dets ansvar, at forældrene har problemer med alkohol og på denne måde bringe barnet ud af et tabubelagt område.

Hvis du lugter af alkohol eller er påvirket, når du henter dit barn, vil vi tale med dig. Til disse samtaler omkring hverdagen i jeres familie vil personalet også drøfte alkoholvaner med jer. Ligesom vi taler om børns hverdagsliv generelt.

Arbejdet med alkoholpolitik har samtidig givet erfaring i det pædagogiske arbejde således, at vi i kraft af de metoder, vi har lært også kan håndtere andre institutionelle fokusområder som eksempelvis børn og sorg, børn af psykisk syge, mobning mv.

Til møder og andre arrangementer i institutionen vil der ikke blive serveret alkohol.

(Revideret forår 2021)