Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældrepjece børnehaven

 

Velkommen til børnehaven

Det er en stor omvæltning at begynde i børnehaven, både for barnet og for forældrene. Der er flere børn pr. voksen, og der stilles helt andre krav til barnet om fx at være selvhjulpent. Barnet skal lære nye børn og voksne og den nye rytme i børnehaven at kende. I stedet for at være de store i vuggestuen er de nu de små, der ikke besidder de sammen færdigheder som de 4 - 6 årige. Hvordan starten forløber er individuel, men generelt er det vores erfaring at barnet glæder sig til alt det nye. Vores erfaring er også, at der på et tidspunkt kommer en reaktion, hvor barnet reagerer med fx gråd eller siger at det ikke vil i børnehave. Vi ved, at det er svært for jer, at gå fra et grædende barn. I disse situationer er det vigtigt, at vi får talt sammen om hvordan vi, hver især, kan støtte barnet. Vi vil gøre vores bedste for, at jeres barn falder godt til i børnehaven. Dette gør vi bl.a. ved at det er en fast voksen, der i begyndelsen tager sig specielt af barnet. I er også altid velkomne til at ringe og høre hvordan det går.

 

I børnehaven er der større krav til at være selvhjulpent fx at tage tøj af og på, at kunne gå ture, renlighed osv. Det er nogle af de ting I sammen med barnet kan øve inden barnet begynder i børnehaven eventuelt i samråd med vuggestuen. Vi ved godt, at børn kan noget forskelligt, når de begynder i børnehaven, men det er også vores erfaring, at jo mere barnet mestre når det begynder i børnehaven, jo lettere er det for barnet.

 

Hvis barnet kommer fra vores egen vuggestue, står vi selv for modtagelsen af barnet. Vi bestræber os på, at barnet begynder på stuen sammen med de børn de kender fra deres gamle stue, hvis det er muligt, dog kan vi ikke undlade at flytte barnet, hvis der er en tom plads i børnehaven.

 

Hverdagen

Kl.   6.15:  Institutionen åbner. Vi er i vuggestuen og spiser morgenmad

Kl.   8.00:   Slutter morgenmaden og børnehaven går ned til sig selv

Kl.   9.30:   Begynder dagens aktiviteter

Kl. 11.00   Spiser vi frokost

Kl. 12.00  De børn der sover til middag bliver puttet. De andre børn leger ude på legepladsen eller på stuen.

Kl. 12 -13 Personalet holder stuemøder og pauser på skift

Kl. 14.00 Spiser vi frugt og brød og derefter leger vi på stuen eller på legepladsen til børnene bliver hentet

Kl. 18.00 Lukker børnehaven og alle skal være ude af institutionen  

 

Praktiske oplysninger vedrørende børn

Kostpolitik

Vi har i Murergården, i samarbejde med forældrene, udarbejdet en kostpolitik.  Det overordnede mål med at udarbejde en kostpolitik er, at vi vil sikre at børnene får gode madvaner for derigennem at sikre børnene et godt helbred, forebyggelse af sygdomme og at børnene trives både fysisk og psykisk. Børnene skal have en sund og varieret kost, som sikrer en jævn forbrænding dagen igennem, hvilket giver overskud til at deltage aktivt i sin egen hverdag og sikrer læring. Kostpolitikken er udarbejdet efter godkendte kostvejledninger og almindelig ”sund fornuft”. Bemærk dette er en kostpolitik, IKKE en sukkerpolitik!

Kostvejledninger

Det anbefales at børn mellem 3 – 6 år dagligt får:

  • Brød, vekslende mellem forskellige typer brød: fuldkorn og lysere brødtyper uden fuldkorn
  • Mindst 400 g frugt og grønt dagligt
  • Mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold, (mindst 2 liter væske om dagen, ½ liter mælk, resten vand)
  • At spise kartofler. Varier med fuldkornsris eller fuldkornspasta et par gange om ugen
  • At spise fisk mindst 1 gang ugentligt og fiskepålæg ofte
  • Kød og pålæg med lavt fedtindhold (max. 10 g fedt pr. 100 g)
  • At spare på fedtet og vælg det sunde fedt fra planteolier. Undlad eller skrab smørret på brødet
  • Spar på sukker og salt

Det anbefales hver dag at spise 3 hovedmåltider og 2 – 3 mellemmåltider. Undgå usunde mellemmåltider. 

Morgenmad

Vi tilbyder morgenmad mellem kl. 06.15 og 08.00 bestående af cornflakes, havregryn, havregrød og frugt.  Dertil serveres mælk og vand.

Mellemmåltid

Mellem kl. 9.00 og 9.30. spiser vi en ”klapsammen” rugbrødsmad.

Frokost

Vi får serveret mad hver dag i institutionen.

Annette, der er ansat i køkkenet, er uddannet kok og sammensætter måltiderne på en ernæringsrigtig måde og med årstidens råvarer.

I institutionen serverer vi ikke svinekød.

Til frokosten drikker vi vand.

Frugt

Kl. ca. 14.00 spiser vi frugt og brød. Dertil drikker vi vand.

Børnene skal selv have frugt/grønt med hver dag. Frugten/grøntsagerne indgår i en fælles pulje og bliver skåret ud og lagt på fade. Frugt kan også være (årstidens) grøntsager, der egner sig til at blive spist rå.

 

Festlige lejligheder

Fødselsdage

Vi fejrer gerne barnets fødselsdag i børnehaven. Vi dækker fint fødselsdagsbord, synger og spiser hvad I har medbragt. Nogle inviterer stuen hjem, og der er børnene også glade for. Det er en god ide, at tale med barnet i forvejen, så I ved hvad barnet måtte ønske og forvente sig af dagen.

Fødselsdage fejres, som hovedregel, om eftermiddagen i forbindelse med frugten.

I henhold til vores kostpolitik serverer vi ikke kager, slik, chips osv.

Fødselsdagsbarnet kan fx medbringe boller eller frugt.

Holdes fødselsdagen hjemme kan forældrene vælge at servere frokost eller børnene kan have madpakke med. Der henstilles til at man tager hensyn til børn der fx ikke spiser svinekød.

 

Afslutning for børnene

Se under fødselsdage.

 

Andre festlige lejligheder

Til julearrangementer og fester må vi godt spise kager og andet sødt.

 

Sygdom

Vi vil ikke have syge børn i institutionen og det er os der vurderer om barnet kan modtages i institutionen. Barnet kan ikke anses for at være rask, medmindre det er feberfri og barnet kan deltage blandt de andre børn i institutionens almindelige aktiviteter. Hvis barnet bliver sygt, mens det er i institutionen, vil vi naturligvis kontakte jer. Sørg altid for, at der er et telefonnummer vi kan ringe på. Hvis barnet har været udsat for smitte af fx en børnesygdom skal personalet underrettes. Har barnet meningitis eller har været udsat for meningitis smitte skal personalet underrettes omgående.

Medicin må ikke uddeles af personalet, med mindre det drejer sig om livsvigtig medicin pga. en kronisk sygdom. I kan da få en særaftale med personalet.

Koloni

Løverne og Rød stue tager på koloni sammen. Vi nyder her en hverdag, hvor vi ikke er presset af tid, og hvor vi har forskellige traditioner der gør, at vi glæder os til at komme af sted. Inden vi tager af sted afholder vi fyraftensmøde, hvor vi informere detaljeret om kolonien. Børnehaven er lukket, mens vi er på koloni.

Ugeplan

På opslagstavlen ved stuens garderobe hænger en ugeplan, hvor vi kort fortæller om ugens forløb. Dog forbeholder vi os ret til ændringer, hvis noget uforudset skulle komme i vejen. Kom med barnet senest kl. 9.30, da vi bedre kan planlægge dagen, når vi ved, hvor mange vi bliver. Ring hvis I er syge/holder fri og ring hvis I kommer senere, måske er vi gået.

Barnets garderobe

På et forældremøde blev vi enige om, at barnets garderobe var ”privat ejendom”. Det vil sige at det er forældrenes ansvar at rydde op og gøre rent på barnets garderobe. Garderoben er kun til opbevaring af tøj/skiftetøj mv.

Regntøj og skiftetøj

I barnets garderobe skal være regntøj og gummistøvler, skiftetøj der passer til årstiden samt hjemmesko. Hvis der er navn i tøjet er det nemt for os og jer at finde det igen, hvis det er blevet væk. Hvis I låner børnehavens tøj, bedes I huske at aflevere det tilbage igen.

Legetøj

På et forældremøde aftalte vi, at barnet ikke medbringer legetøj hjemmefra. Det skaber unødige konflikter og vi har også oplevet, at barnet bliver ”valgt” som legekammerat pga. legetøjet.

Praktiske oplysninger vedrørende forældre

Forældrebestyrelse og Forældreråd

Efter at Københavns Kommune har indført Klyngeledelse er der indført en forældrebestyrelse, der er fælles for hele klyngen og et forældreråd for hver enkelt enhed.

Forældrebestyrelsen består af mindst en forældrevalgt repræsentant for hver af klyngens enheder og vælges af og blandt den enkelte enheds forældre. Forældrebestyrelsen består også af medarbejderrepræsentanter og en repræsentant for de pædagogiske ledere i klyngen og klyngelederen.

Forældrerådet i institutionen består af mindst en repræsentant fra hver afdeling valgt for 1 år af gangen. Lederen og afdelingslederne er også medlemmer af forældrerådet. Valg til forældrerådet finder sted på forældremødet i efteråret.

Forældrerådets opgave er, at fastsætte de overordnede principper for institutionens virke indenfor de mål og rammer som er fastsat af kommunen. Det vil sige at forældrerådet har kompetence til at fastsætte principperne for institutionens aktiviteter. Det er lederens opgave at udmønte de principper som forældrerådet har fastlagt.

I forældrerådet afholdes der 4 møder årligt:

  1. Konstitueringsmøde
  2. Godkendelse af årsplaner/fokuspunkter
  3. Budget
  4. Forældresamarbejde

 

For yderligere information: www.kk.dk/borger, hvor pjecen ”Velkommen til forældrebestyrelsen og forældrerådet i kommunale klynger” ligger.

Basispladser

I institutionen har vi mulighed for specielt at støtte børn der har nogle vanskeligheder. I institutionen har vi seks pladser til rådighed. En sagsbehandler fra det lokale distrikt indstiller i samarbejde med forældrene til basisplads. Indstillingen vurderes af et visitationsudvalg som står for tildelingen af basispladserne. Hvis I/du mener det er noget for jer, så tal med pædagogen på barnets stue.

Afhentning af barnet

Hvis der er andre personer end jer fx bedsteforældre eller andre der afhenter barnet, skal vi have besked derom om morgenen. Vi ikke må udlevere barnet til andre end jer, med mindre det er aftalt. Dog ser vi helst, at det er jer der afhenter barnet, da vi er afhængige af den daglige forældrekontakt.

Når vi er på legepladsen er det vigtigt, at I siger farvel til den voksne der er tilstede fra stuen/  børnehaven, så vi ikke pludselig står og mangler et barn, fordi vi ikke har set at I er gået.

Forældrekaffe

Forældrekaffe er tænkt som en forlænget afhentning af barnet, hvor I har mulighed for at tale med de andre forældre fra stuen, som I ellers kun ser i garderoben.

Vi behøver hjælp til:

  • Sørge for kaffe/te. Evt. bage boller eller brød, købe frugt, samt oprydning, fra kl. 15.30 – 16.30.

Forældremøder

Vi afholder to forældremøder om året, forår og efterår. Om foråret tager vi emner op som vi er optaget af i institutionen og om efteråret holder vuggestue, børnehave og klubben forældremøde sammen. Vi mødes først i salen og hører forældrerådets/forældrebestyrelsens beretning for året der er gået. Derefter går vi på de enkelte stuer/afdelinger, hvor der også skal vælges repræsentanter til forældrerådet/forældrebestyrelsen.

 

Høstfest

Hvert år holder vi høstfest hvor vi fester med forældre, børn og hvem I måtte invitere. I kan medbringe kød til grillen og vi sørger for salat og flutes. Der kan købes kaffe/te, kage og vand. Der vil også være forskellige boder. Festen er fra kl. 16.00 - 19.00.

Vi behøver hjælp til:

  • Hjælpe til i køkkenet med at lave salat mv.,fra kl. 14.00
  • Bage kage

 

Lygtefest

Fælles med vuggestuen vil vi i den mørke tid holde lygtefest på legepladsen. Lygtefesten er tænkt som en forældrekaffe, hvor legepladsen er oplyst af levende lys og børnene har også fremstillet deres egne lygter. Vi serverer lidt varmt at drikke og en hjemmebagt bolle. Lygtefesten er fra kl. 16.00 – 17.00.

 

Julefest

I december holder vi julefest for børn og forældre. Børnene har bagt eller lavet konfekt og der vil være kaffe/te, saftevand og æbleskiver. Julefesten afsluttes med besøg af julemænd med godteposer og fællessang omkring juletræet i gården. Julefesten er fra kl. 15.30 - 17.00.

Vi behøver hjælp til:

  • Hjælpe til i køkkenet med kaffe/te og æbleskiver, fra kl. 14.00.
  • Godteposer

 

Gallamiddag for skolebørn

I slutningen af marts holder vi en lille fest for de børn, der skal begynde i skole efter sommerferien. Vi laver mad og dækker et festligt bord. Festen er fra kl. 17.00 – 19.30. Forældre og eventuelle søskende er velkomne fra kl. 18.00 til en kop kaffe.

Udmeldelse af institutionen

Hvis dit barn skal gå ud af institutionen skal det meldes ud med en måneders varsel. Hvis du ønsker overflytning til en anden institution skal det foregå i samarbejde med pladsanvisningen.

 

Praktiske oplysninger vedrørende personalet

Normering

På stuen vil der være ansat tre medarbejdere.  På alle stuer er der ca. 100 personaletimer til rådighed pr. uge. Med disse timer forsøger vi at dække dagen ind og vi satser på at være tre ansatte om formiddagen og to om eftermiddagen. Undertiden vil der også være unge fra beskæftigelsesprojekter på stuerne, erhvervspraktikanter fra folkeskolen mv.

 

Ferier, vikarer og sygdom

I må forvente, at der af og til, er en vikar på stuen i stedet for det faste personale, både når I afleverer og henter jeres barn. Selvom vi har et lavt sygefravær, bliver det faste personale syge ind imellem. Vi har også mange andre opgaver, udover det, at være sammen med jeres børn. Og så skal vi selvfølgelig – ligesom jer - afholde vores ferie.

Det kan også blive nødvendigt for os, at bede jer hente jeres barn tidligere, hvis der er sygdom blandt personalet og det er umuligt at skaffe vikar.

 

Tavshedspligt

Alle ansatte i institutionen er omfattet af tavshedspligt, og vi må ikke videregive oplysninger om jeres private forhold uden jeres tilladelse.

 

Underretningspligt

Samtidig er vi også omfattet af en skærpet underretningspligt. Den pålægger os at underrette de sociale myndigheder, hvis vi bliver bekendt med forhold, der måtte give formodning om, at barnet har behov for social bistand.

 

Alkoholpolitik

I institutionen har vi en alkoholpolitik. Det betyder, at vi har arbejdet med alkoholproblematikker i børnefamilier og med hvordan voksnes alkoholproblemer påvirker børns hverdag. Vi taler med det enkelte barn om dets oplevelser. Det er vores intention at hjælpe barnet til en forståelse af, at det ikke er dets ansvar at forældrene har problemer med alkohol, for på denne måde at bringe barnet ud af et tabubelagt område.

 

Til samtaler med personalet omkring hverdagen i familien, vil alkoholvaner være noget personalet vil drøfte med jer, ligesom vi taler om børns hverdagsliv generelt.

Hvis du lugter af alkohol eller er påvirket når du henter dit barn vil vi tale med dig.

 

Arbejdet med alkoholpolitik har samtidig givet erfaring i det pædagogiske arbejde således, at vi i kraft af de metoder vi har lært, også kan håndtere andre institutionelle fokusområder som eksempelvis børn og sorg, børn af psykisk syge, mobning mv.

 

Institutionen er alkoholfri.

 

Samtaler

Vi afholder en samtale ca. 3 måneder efter at barnet er begyndt på stuen. Derefter vil forældresamtaler kun blive afholdt efter behov, dvs. hvis vi mener at vi har behov for at tale med jer omkring barnets udvikling og trivsel. Omvendt kan I også henvende jer til os, for at få en samtale, hvis I har behov for det.

 

5 års status samtaler tilbydes i september det år barnet skal skrives op til skole/fritidshjem.

(Revideret forår 2021)