Sociale spilleregler

Kære forældre - velkommen til Murergården.

Vi har i mange år haft gode erfaringer med, at forældre er involveret i Murergårdens arbejde via den pædagogiske praksis. Derfor har vi formuleret sociale spilleregler for, hvad du som forælder kan gøre i hverdagen for at bidrage til udvikling af det sociale liv blandt børn og forældre i Murergården. Vi har i både forældrerådet og på forældremøder formuleret disse spilleregler, som vi håber, kan understøtte jer som forældre i Murergården.

Sociale spilleregler og socialt ansvar I Murergården

1. I Murergården lægger vi vægt på, at der sker en positiv særbehandling af vanskeligt stillede børn. Vi tager i hverdagen udgangspunkt i disse børns deltagelse i den pædagogiske praksis. Du hjælper dit barn med at lege med alle børn fra stuen. Hvis du efterspørger forskellige børn, når du afleverer dit barn, lærer dit barn, at alle børn på stuen har værdi og betyder noget. Når vi har en mangfoldig børnegruppe lærer dit barn at ”kode” det rum, de er i! De lærer at forholde sig til ” Hvordan gør jeg her”? Du kender navnene på alle de andre børn på stuen, så dit barn ved, at du er opmærksom på kammeraterne.

2. Vi skaber betingelser for at alle børn indgår i forpligtende fællesskab således, at alle børn oplever at være betydningsfulde i dagligdagen. Du støtter dit barns deltagelse i de praktiske opgaver, oprydning mv. Når du gør det, fortæller du dit barn, at det er vigtigt, at vi alle hjælpes om opgaverne. Også selvom du har travlt.

3. Børn støttes, så de udvikler deres evner og kan fortolke det sociale samspil, de indgår i. Ved at støtte dit barns anvendelse af et nuanceret sprog, lærer dit barn, at sproget har stor betydning for, hvordan vi har det. Gennem et nuanceret sprog lærer dit barn at udtrykke sine egne følelser og at lytte til andre. Gennem anvendelse af sproget lærer dit barn noget om sig selv og andre.

4. Vi tilrettelægger hverdagen således, at barnets alsidige personlighed fremmes. Du støtter dit barns deltagelse i alle typer af aktiviteter og opgaver, fordi dit barn igennem egen deltagelse udvikler samarbejdskompetencer, så barnet lærer at klare sig senere i livet. Gennem aktiv deltagelse bliver barnet rustet til at kunne agere i sit eget liv. Vi lærer at håndtere livet, også når vi møder modgang. Du støtter dit barns deltagelse i forskellige aktiviteter og signalerer, at barnet gennem aktiviteter kan lære nyt. Din holdning betyder meget for dit barns glæde og udbytte ved deltagelsen. Det kræver, at du prioriterer dit barns deltagelse i Murergårdens aktiviteter.