Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Evaluering af pædagogisk læreplan 2020

Evaluering Marts 2021

Evaluering af læreplanen

  • Gå systematisk til værks
  • Skrive referat/stikord
  • Erfaringer for udelivet i 2020 i børnehaven.
    • Hvad vil vi gerne holde fast i?
  • Handleanvisninger.
    • Noget vi kommitter hinanden på at holde fast i.
  • Skrive stikord omk. Social udvikling
  • Handling/mening

 

Hvad er vigtigt:

  • Ked af bare at vende tilbage til rutinen…
  • Det var f.eks. en god oplevelse både for børn og voksne at fejre fødselsdag udenfor.
  • Snakke om det der er bøvlet.
  • Hvor der er en vilje, er der en vej. Har ikke været andre muligheder.
  • Fælles oplevelsesgrundlag. Vigtigt for fællesskabet. Fælles lykke-moment.
  • Den dag kunne vi noget. Her blev vi berørt følelsesmæssigt, både børn og voksne.
  • Vi kan mere end vi tror.
  • Eks. Turen til Mejlby strand. Det var en lang tur, men vi klarede det.
  • Hjælpe hinanden som voksne. Vi bevægede os i forskellige tempi, men vi kunne stadig være en gruppe.
  • Vi har et fælles mål, men hvad vi bidrager med er forskelligt, og det er vigtigt.

 

Gruppesamtale 1

De seks læreplanstemaer:

Alsidig personlig udvikling:

Vi talte om teksten, vigtige pointer, og om hvad vi allerede har gjort, hvad der er vigtigt at vi fortsætter med… og sikkert meget mere. Her serveret i tilfældig rækkefølge og i stikordsform.

  • Der må gerne stå noget om hvordan man møder børn på deres individuelle plan. Møde dem der hvor de er i deres udvikling. Zonen for nærmeste udvikling. Opnå det fælles tredje.
  • Det er vigtigt at alle har en ven.  Vigtigt at have relationer. Relationen er vigtigt for at kunne udvikle sig også på det individuelle plan.
  • Alle skal føle sig som en del af et fællesskab i børnehaven.
  • Næsten Pavlovsk. Forventningen om at der sker noget rart. F.eks. samlingen til bål. Børnene begyndte at sætte sig at synge uden at vi bad dem om det. De opsøgte og initierede selv til fællesskabet.  Ligesom at de hjælper hinanden med at lave en rundkreds til samling/frugt indendørs.
  • Relationer er vigtige. Det er igennem relationen at udviklingen sker.
  • Mikro-niveauet. Det lille nik, vink el.lign. er vigtigt for skabelsen og vedligeholdelsen af relationer.
  • Læring via praksis fællesskab. Lærer meget af de andre børn. Kulturen. Store og små karavanefører, mikrokaravanefører.
  • Vi har lavet en platform og nogle rammer hvor det kan lade sig gøre f.eks. at være ude hele tiden. Spejlet sig i de voksne. Vi voksne er tydelige og har fælles fodslag.  Det har givet børnene tryghed.
  • Det er vigtigt at være autentiske og ægte som voksne. Følelsesmæssigt. Børnene spejler sig i de voksne.
  • Tryghed. Børnene har været trygge. Rammerne er vigtige. Ro. Genkendelighed.
  • Rummelighed. Selv gå ind og tisse. Vi har haft tillid til børnene, så de har turde selv. De store har hjulpet hinanden f.eks. med at åbne døre m.m. Selv gå ud af lågen. Nu (her i marts 2021) stopper børnene ved lågen og venter på at de voksne kommer, og det er ikke noget vi har bedt dem om.
  • Grebet noget nyt. Udviklet det. Nye ting. Nye muligheder
    • Insekthotel
    • Vulkan
    • Bål. Hugge brænde. Tænd stål. Bål sange.
    • Fødselsdag
    • Kridt maling
    • Saftevand
  • Skabt et uderum. Der er rart at være i
  • Vigtigt at bevare aldersintegrationen. Det havde betydning at vi havde de store til at hjælpe de små. De kunne fungere som brobyggere og små karavanefører.
  • Tillid. Ringeklokken på toilettet. Børnene har faktisk brugt den.
  • De faste rammer for coronaen. Har været en stor hjælp for nogen.

 

  • I starten havde vi ikke meget legetøj. De legede som om de aldrig havde kendt til andet, og det fungerede selvom udvalget var småt. Det har været godt for nogen. Har gjort at nogle er blevet tvunget ud i nogle andre lege. Vi blev alle tvunget til at være mere kreative både børn og voksne.

 

  • Italesætte betydningen af at være en del af fællesskabet. ”Jeg lagde med af mærke til at du lige hjalp X da han var ked af det. Det tror jeg han blev glad for.” osv.
  • Omsorg for hinanden. Italesætte hvordan vi hjælper hinanden. Spejler sig i de voksne. Hvordan hjælper de voksne hinanden og hvordan giver vi hinanden omsorg.
  • Eks. X der hjalp Y da han var ked af det.
  • Q der har hjulpet X med at lægge puslespil.

 

Opsamling i plenum:

  • Livsduelighed.
  • Betydningsfuldt at arbejde med børnenes forforståelse/forberedelse. Snakke om hvad vi skal inden aktiviteten eller turen.
  • Tvunget til at se børnene med nye øjne. En øjenåbner. Nye øjne på børnene og nye øjne på hvad vi selv har kunnet.
  • Fantastisk at vi kan sidde og tale om alle de gode erfaringer vi har fået med os. Dejligt at vi har et godt arbejdsfællesskab. Når man tænker på hvordan alle andre institutioner har haft det.

 

Gruppesamtale 2

 

Kommunikation og sprog

  • Vi er rollemodeller. Måden de voksne taler sammen på, smitter af på den måde børnene kommunikerer med hinanden på.
  • X. Når man har børn der har så lidt sprog er det en udfordring, men alligevel har vi mange samtaler med hende. Relationen har stor betydning. Mimikken og den nonverbale kommunikation er meget vigtig. Vigtigt hvordan vi voksne møder hende. Relationen. Hun føler sig tryg.
  • Forventningen til den sproglige omgangstone. Eks X og Y. ”Goddag” vs ”Fuck dig”. Hvad er det for et sprog man møder verden med og hvilken respons medfører det?
  • Vigtigt at have snakke om den sproglige omgangstone. Snak om hvilke ord vi bruger hjemme og nede i børnehaven. Eks Xs stemme som den voksne har opbevaret. Den store lomme til bandeord.
  • Hvis børn udforsker sproget/ er grænsesøgende i deres sprog så er vi nysgerrige og forsøger at folde det ud på en positiv måde. Og vi taler om hvor og hvornår det er passende at bruge sproget.
  • Det er vores pligt som voksne at introducere et nuancerede ordforråd, og gå på opdagelse i sproget og ikke tale ned til børnene.  Ikke slukke for entusiasmen, men gå i dialog. Lege med sproget. Det skal være sjovt.
  • Passe på at de ikke bliver overfyldte, så de kan sove om natten. F.eks. corona hvor meget har de snakket om det, hvad har vi fortalt…osv

Tilføjelser. Dette kunne godt uddybes lidt mere.

  • Sang og rytmik
  • Rim og remser
  • Historiefortælling/eventyr
  • Dialogisk læsning
  • Basisbørn og erfaringer med sproglige udfordringer. Tegn til tale m.m.

 

Krop, sanser og bevægelse

  • Måske passer børn og seksualitet og køn bedre ind i dette afsnit, da det omhandler kroppen.
    • Hvad er normalt?
    • Det er min krop. Her til og ikke længere. Hvad er rart? Hvad er ikke rart? Hvornår er noget sjovt og ikke sjovt. Sige til og fra. Mærke egne grænser.
    • Hvad er normalt? Doktor lege, undersøgelseslege m.m. Hvorfor er det vigtigt for børns udvikling? M.m. Overgreb vs en leg der er blevet for vild/voldsom, som kan ske med al børns leg.
  • Legepladsen. En mulighed for at møde andre aldersgrupper. Vuggestue, fritidshjem og klub. Mulighed for at spejle sig og udvise omsorg for hinanden på tværs af aldersgrupper.
  • For snævert at begrænse rytmik til noget der foregår i salen. Det er en integreret del af hverdagen både på stuen og på legepladsen, ture osv.
  • Spontane indslag som at tegne kridtomrids på gangen.
  • Mere uddybning omkring mulighederne og aktiviteterne på legepladsen. Hvad er det der gør den inspirerende?
  • Sang og dans på legepladsen.
  • Cirkuslege. Vi havde et skønt cirkustema på legepladsen med både musik og bevægelse.
  • Danse ballet på stuen. Lytte til opera og klassisk musik som både afslapning, fantasi og leg. Inddrage mange forskellige genrer.
  • Massage. Give hinanden massage.
  • Corona:  Dét at vi har skiftet base har trukket børnene med. Set legepladsen fra nye vinkler. Bålpladsen er blevet en ny foretrukken plads. Vi håber at bordene bliver stående og at vi kan bibeholde mange af de aktiviteter som vi har haft succes med.

 

 

 

Sammenhæng til børnehaveklassen

  • Turene og aktiviteterne i storegruppen har givet børnene en fælles viden og erfaring, som betyder at de har fået et fælles grundlag. De forskellige aktiviteter, som alle deltog i og samarbejdede om, også i svære situationer, har haft betydning for, at børnene bliver rustet til, at kunne samarbejde med hinanden og får øje på deres egne og hinandens evner/ kompetencer på en ny måde. Det medvirker til at de også danner nye venskaber/ relationer i gruppen.

 

  • Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. Når vi laver forskelligartede aktiviteter og tager på ture har det stor betydning, at vi forinden har arbejdet med børnenes forforståelse, så de er vidende om og trygge ved, hvad vi skal og de bliver inddraget i processen. Det oplever vi giver grundlag for at aktiviteten/ turen bliver en god oplevelse.

 

At have fokus på at støtte børnene i, at opdage egne og andres kompetencer i leg. At få øje på hinanden på nye måder. At få øje på sine egne muligheder i legefællesskaber. Voksne der opmuntrer til selv, at udforske og turde klare forskelligartede situationer. At arbejde med det enkelte barns selvforståelse, være opmærksomme på barnets følelsesmæssige udvikling, eksempelvis i forhold til dets sproglige udvikling.